"Δια τι ενηστεύσαμεν, λέγουσι, και δεν είδες; εταλαιπωρήσαμεν την ψυχή ημών, και δεν εγνώρισας;" (Ησαϊας νη' 3)
Η νηστεία είναι μια συνηθισμένη λέξη για το χριστιανικό κόσμο, αλλά κατά πόσο γίνεται έτσι όπως θέλει ο Θεός χωρίς εμείς να επέμβουμε στην τροποποίησή της;
Ας δούμε όμως από που προέρχεται η λέξη νηστεία. Η προέλευση της λέξης είναι από το (νη + εσθίω) που σημαίνει:
(δεν τρώω, μένω άσιτος).
Στο λεξικό του Κρασσά εξηγεί την λέξη νηστεία ως εξής:
νηστεία η· νήστεια· νηστειά.
Η νηστεία είναι μια συνηθισμένη λέξη για το χριστιανικό κόσμο, αλλά κατά πόσο γίνεται έτσι όπως θέλει ο Θεός χωρίς εμείς να επέμβουμε στην τροποποίησή της;
Ας δούμε όμως από που προέρχεται η λέξη νηστεία. Η προέλευση της λέξης είναι από το (νη + εσθίω) που σημαίνει:
(δεν τρώω, μένω άσιτος).
Στο λεξικό του Κρασσά εξηγεί την λέξη νηστεία ως εξής:
- 1)
- α) Αποχή από τροφή, ασιτία
Καταλήγουμε λοιπόν ότι όποιος θέλει να κάνει νηστεία φτάνει να μείνει νηστικός για όσο καιρό αποφασίσει; ΟΧΙ
Μπορεί να απέχει από ορισμένες τροφές και να τρώει κάποιες άλλες; ΟΧΙ
Πρέπει να γίνεται σε συγκεκριμένη εποχή του χρόνου; ΟΧΙ
Εάν ο Θεός δεν θέλει με αυτούς τους τρόπους, ποιος είναι ο σωστός;
Ανοίγοντας το λόγο του Θεού σε πολλά σημεία θα εντοπίσουμε τον τρόπο που θέλει ο Κύριος να νηστεύουμε.
Η νηστεία είναι ένα είδος πένθους, όχι για κάποιον που έχασες πρόσφατα, αλλά για τις αμαρτίες που έχεις κάνει, να σε συγχωρέσει ο Θεός, και για να ζητήσεις κάποιο αίτημα σου.
Το ερώτημα και το παράπονο του Ισραήλ είναι γιατί αφού νήστεψαν δεν τους πρόσεξε ο Κύριος.
Για να σε ακούσει ο Θεός δεν χρειάζεται να προβάλεις τον εαυτό σου αλλά να υπακούς στο θέλημά του.
Ο Φαρισαίος που προσευχήθηκε ευχαριστώντας το Θεό που δεν είναι σαν τους άλλους ανθρώπους, αλλά και νηστεύει δύο φορές την εβδομάδα, δεν δικαιώθηκε μπροστά στα μάτια του Θεού.
(Λουκ. ιη' 11 - 14)
Ο τελώνης όμως που στάθηκε μακριά και μετανόησε για τις αμαρτίες του, ο Θεός τον δικαίωσε και τον ελευθέρωσε."Σας λέγω, κατέβει ούτος εις τον οίκον αυτού δεδικαιωμένος μάλλον παρά εκείνος" (Λουκ. ιη' 13, 14)
Δεν πρέπει να κάνεις κάτι για να φανείς στους άλλους ή να έχεις την ψευδέσθηση ότι είσαι εντάξει, μα για να αρέσεις στο Θεό.
Όταν ζητάς κάτι από το Θεό, δεν πρέπει να στέκεσαι με υπερηφάνεια μπροστά του, αλλά με παρρησία.
"Ας πλησιάζωμεν λοιπόν μετά παρρησίας εις τον θρόνο της χάριτος, δια να λάβωμεν έλεος, και να εύρωμεν χάριν προς βοήθειαν εν καιρώ χρείας" (Εβρ. δ' 16)
Να δούμε τώρα την απάντηση του Κυρίου στο παράπονο του Ισραήλ, και τον τρόπο που θέλει να νηστεύουν.
"Ιδού, εν τη ημέρα της νηστείας σας ευρίσκετε ηδονήν, και καταθλίβετε πάντας τους μισθωτούς σας. Ιδού, νηστεύετε δια δίκας και έριδας, και γρονθίζετε ασεβώς. μη νηστεύετε καθώς την σήμερον, δια να ακουστεί άνωθεν η φωνή σας." (Ησαϊας νη' 3, 4)
Στο Λευιτικό στο ις' κεφάλαιο αναφέρει ότι είχαν μια μέρα το χρόνο στις 14 του 7ου μήνα έπρεπε να ταπεινώσουν την ψυχή τους. Ο ιερέας θα έκανε εξιλέωση για αυτούς, για να είναι καθαροί από όλες τους τις αμαρτίες. (Λευιτ. ις' 29 - 34)
Ταπείνωση της ψυχής δεν είναι να τρέχεις στις απολαύσεις του κόσμου, να διασκεδάζεις και να σπαταλάς το χρόνο σου, αλλά να αφιερώνεσαι στο Θεό, και να ζητάς συγχώρεση για τις αμαρτίες σου. Προφανώς εκείνοι δεν μπορούσαν εκείνη την ημέρα να αφιερωθούν στο Θεό αλλά και προκαλούσαν με τη συμπεριφορά τους στους άλλους στεναχώρια. Τόσο κακό φαινόταν στα μάτια του Θεού και δεν μπορούσε να τους ευλογήσει. Δεν δεχόταν τις προσευχές τους.
Ο Κύριος τους είπε να αλλάξουν τον τρόπο που νηστεύουν για να ακούγεται η φωνή τους.
"Πλησιάσατε εις τον θεόν, και θέλει πλησιάσει εις εσάς. Καθαρίσατε τας χείρας σας αμαρτωλοί, και αγνίσατε τας καρδίας σας δίγνωμοι. Κακοπαθήσατε και πενθήσατε και κλαύσατε. ο γέλως σας ας μεταστραφή εις πένθος, και η χαρά εις κατήφειαν. Ταπεινώθητε ενώπιον του Κυρίου, και θέλει σας υψώσει." (Ιακ. δ' 8 - 10)
Ο Ιάκωβος μας λέει τον τρόπο που πρέπει να πλησιάσουμε τον Θεό. Με καθαρή καρδιά και ταπείνωση, να του ανοίξουμε την καρδιά μας.
Ο Χριστός νήστεψε σαράντα ημέρες και σαράντα νύχτες. Ύστερα πείνασε. Αυτό σημαίνει ότι δεν έφαγε τίποτα αυτές τις μέρες. Είχε ολοκληρωτική αποχή από κάθε τι φαγώσιμο.
Αργότερα τον πλησίασαν οι μαθητές του Ιωάννη και τον ρώτησαν γιατί εκείνοι και οι φαρισαίοι νηστεύουν αλλά οι μαθητές του όχι; Τους είπε οτι δεν δύνανται οι υιοί του νυμφώνος να πενθούν ενώ είναι μαζί τους ο νυμφίος. (Ματθ. θ' 14, 15)
Η νηστεία δεν είναι υποχρεωτική αλλά πρέπει να γίνεται με τον τρόπο που θέλει ο Θεός για να έχει ισχύ. Όχι μόνο αποχή από φαγητό και νερό αλλά και απόρριψη των αμαρτιών μας. Συνοδευόμενη από αφιέρωση και προσευχή.
(Ησαϊας νη' 6, 7)
ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ:
"Τότε το φως σου θέλει εκλάμψει ως η αυγή, και η υγεία σου ταχέως θέλει βλαστήσει. και η δικαιοσύνη σου θέλει προπορεύεσθαι έμπροσθέν σου. η δόξα του Κυρίου θέλει είσθαι η οπισθοφυλακή σου. Τότε θέλεις κράζει, και ο Κύριος θέλει αποκρίνεσθαι. θέλεις φωνάζει, και εκείνος θέλει λέγει, Ιδού εγώ." (Ησαϊας νη' 8, 9)
Μπορεί να απέχει από ορισμένες τροφές και να τρώει κάποιες άλλες; ΟΧΙ
Πρέπει να γίνεται σε συγκεκριμένη εποχή του χρόνου; ΟΧΙ
Εάν ο Θεός δεν θέλει με αυτούς τους τρόπους, ποιος είναι ο σωστός;
Ανοίγοντας το λόγο του Θεού σε πολλά σημεία θα εντοπίσουμε τον τρόπο που θέλει ο Κύριος να νηστεύουμε.
Η νηστεία είναι ένα είδος πένθους, όχι για κάποιον που έχασες πρόσφατα, αλλά για τις αμαρτίες που έχεις κάνει, να σε συγχωρέσει ο Θεός, και για να ζητήσεις κάποιο αίτημα σου.
Το ερώτημα και το παράπονο του Ισραήλ είναι γιατί αφού νήστεψαν δεν τους πρόσεξε ο Κύριος.
Για να σε ακούσει ο Θεός δεν χρειάζεται να προβάλεις τον εαυτό σου αλλά να υπακούς στο θέλημά του.
Ο Φαρισαίος που προσευχήθηκε ευχαριστώντας το Θεό που δεν είναι σαν τους άλλους ανθρώπους, αλλά και νηστεύει δύο φορές την εβδομάδα, δεν δικαιώθηκε μπροστά στα μάτια του Θεού.
(Λουκ. ιη' 11 - 14)
Ο τελώνης όμως που στάθηκε μακριά και μετανόησε για τις αμαρτίες του, ο Θεός τον δικαίωσε και τον ελευθέρωσε."Σας λέγω, κατέβει ούτος εις τον οίκον αυτού δεδικαιωμένος μάλλον παρά εκείνος" (Λουκ. ιη' 13, 14)
Δεν πρέπει να κάνεις κάτι για να φανείς στους άλλους ή να έχεις την ψευδέσθηση ότι είσαι εντάξει, μα για να αρέσεις στο Θεό.
Όταν ζητάς κάτι από το Θεό, δεν πρέπει να στέκεσαι με υπερηφάνεια μπροστά του, αλλά με παρρησία.
"Ας πλησιάζωμεν λοιπόν μετά παρρησίας εις τον θρόνο της χάριτος, δια να λάβωμεν έλεος, και να εύρωμεν χάριν προς βοήθειαν εν καιρώ χρείας" (Εβρ. δ' 16)
Να δούμε τώρα την απάντηση του Κυρίου στο παράπονο του Ισραήλ, και τον τρόπο που θέλει να νηστεύουν.
"Ιδού, εν τη ημέρα της νηστείας σας ευρίσκετε ηδονήν, και καταθλίβετε πάντας τους μισθωτούς σας. Ιδού, νηστεύετε δια δίκας και έριδας, και γρονθίζετε ασεβώς. μη νηστεύετε καθώς την σήμερον, δια να ακουστεί άνωθεν η φωνή σας." (Ησαϊας νη' 3, 4)
Στο Λευιτικό στο ις' κεφάλαιο αναφέρει ότι είχαν μια μέρα το χρόνο στις 14 του 7ου μήνα έπρεπε να ταπεινώσουν την ψυχή τους. Ο ιερέας θα έκανε εξιλέωση για αυτούς, για να είναι καθαροί από όλες τους τις αμαρτίες. (Λευιτ. ις' 29 - 34)
Ταπείνωση της ψυχής δεν είναι να τρέχεις στις απολαύσεις του κόσμου, να διασκεδάζεις και να σπαταλάς το χρόνο σου, αλλά να αφιερώνεσαι στο Θεό, και να ζητάς συγχώρεση για τις αμαρτίες σου. Προφανώς εκείνοι δεν μπορούσαν εκείνη την ημέρα να αφιερωθούν στο Θεό αλλά και προκαλούσαν με τη συμπεριφορά τους στους άλλους στεναχώρια. Τόσο κακό φαινόταν στα μάτια του Θεού και δεν μπορούσε να τους ευλογήσει. Δεν δεχόταν τις προσευχές τους.
Ο Κύριος τους είπε να αλλάξουν τον τρόπο που νηστεύουν για να ακούγεται η φωνή τους.
"Πλησιάσατε εις τον θεόν, και θέλει πλησιάσει εις εσάς. Καθαρίσατε τας χείρας σας αμαρτωλοί, και αγνίσατε τας καρδίας σας δίγνωμοι. Κακοπαθήσατε και πενθήσατε και κλαύσατε. ο γέλως σας ας μεταστραφή εις πένθος, και η χαρά εις κατήφειαν. Ταπεινώθητε ενώπιον του Κυρίου, και θέλει σας υψώσει." (Ιακ. δ' 8 - 10)
Ο Ιάκωβος μας λέει τον τρόπο που πρέπει να πλησιάσουμε τον Θεό. Με καθαρή καρδιά και ταπείνωση, να του ανοίξουμε την καρδιά μας.
Ο Χριστός νήστεψε σαράντα ημέρες και σαράντα νύχτες. Ύστερα πείνασε. Αυτό σημαίνει ότι δεν έφαγε τίποτα αυτές τις μέρες. Είχε ολοκληρωτική αποχή από κάθε τι φαγώσιμο.
Αργότερα τον πλησίασαν οι μαθητές του Ιωάννη και τον ρώτησαν γιατί εκείνοι και οι φαρισαίοι νηστεύουν αλλά οι μαθητές του όχι; Τους είπε οτι δεν δύνανται οι υιοί του νυμφώνος να πενθούν ενώ είναι μαζί τους ο νυμφίος. (Ματθ. θ' 14, 15)
Η νηστεία δεν είναι υποχρεωτική αλλά πρέπει να γίνεται με τον τρόπο που θέλει ο Θεός για να έχει ισχύ. Όχι μόνο αποχή από φαγητό και νερό αλλά και απόρριψη των αμαρτιών μας. Συνοδευόμενη από αφιέρωση και προσευχή.
(Ησαϊας νη' 6, 7)
ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ:
"Τότε το φως σου θέλει εκλάμψει ως η αυγή, και η υγεία σου ταχέως θέλει βλαστήσει. και η δικαιοσύνη σου θέλει προπορεύεσθαι έμπροσθέν σου. η δόξα του Κυρίου θέλει είσθαι η οπισθοφυλακή σου. Τότε θέλεις κράζει, και ο Κύριος θέλει αποκρίνεσθαι. θέλεις φωνάζει, και εκείνος θέλει λέγει, Ιδού εγώ." (Ησαϊας νη' 8, 9)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου